Glykemický index

8. července 2009 v 20:27 | Jiťule |  Užitečné informace
Glykemický index je číslo charakterizující schopnost sacharidové potraviny zvýšit hladinu krevního cukru. Ještě v době nedávno minulé jsme slýchali ze všech stran doporučení zvýšit spotřebu složených sacharidů, konkrétně těstovin, rýže, brambor, pečiva a obilovin. Tato snaha vycházela z předpokladu, že pokud chceme snížit spotřebu tuků, musíme je nahradit něčím jiným a sacharidy se zdály být tím nejvhodnějším zástupcem. Postupně ovšem praxe začala odhalovat nové skutečnosti. Bylo zjištěno, že některé sacharidy zvyšují hladinu krevního cukru více, jiné méně. Čím více po jídle stoupne glykémie (hladina krevního cukru), tím více se musí vyplavit inzulínu (hormonu, produkovaného slinivkou břišní), který zajišťuje využití krevního cukru a tím glykémii snižuje. Chronicky zvýšená hladina inzulínu v krvi je navíc samostatným rizikovým faktorem pro vznik srdečně-cévních nemocí.

Glykemický index jednotlivých potravin se porovnává s hodnotou glykemického indexu glukózy, která je 100. Čím více se hodnota glykemického indexu blíží stovce, tím je potravina rizikovější. Potraviny s nízkým glykemickým indexem jsou výhodné pro všechny zdravé jako prevence civilizačních chorob, ale hlavně pro obézní, diabetiky a všechny, u nichž se vyskytují srdečně-cévní choroby v rodinách.
Potraviny s nižším glykemickým indexem zasytí na delší dobu. Naopak člověk, který ve velké míře konzumuje potraviny s vysokým glykemickým indexem (bílé rohlíky, bagety, pizzy, koblihy, atd.) má pocit hladu častěji.

V poslední době se však vědecké názory na glykemický index rozcházejí, protože některé studie jeho příznivý vliv na tělesnou hmotnost nepotvrdily.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama