Zásady zdravé výživy

8. července 2009 v 10:37 | Jiťule |  Užitečné informace
10 zásad zdravé výživy se dozvíte v tomto článku!

1. Pravidelný stravovací režim, konzumace 5ti až 6ti porcí denně rozložených takto:


Pozn.:V případě, že jedinec aktivně sportuje, je možné přidat druhou svačinu nebo večeři, jejíž energetická hodnota by neměla přesáhnout 5 % denní dávky energie. Pokud se jedná o intenzivní sport (sportovní oddíly, příprava na vrcholový sport), mění se jak výživové dávky, tak celková potřeba živin a to ve vazbě na druh sportu i na aktuální aktivitu (trénink, soutěž a podobně). V tom případě je třeba se poradit s odborníkem na sportovní výživu (např. v oddíle nebo sportovním centru).

2. Dostatečný příjem tekutin, tj. cca 1,5-2,5 l za den:
- stolní vody
- ovocné, zelené a bylinkové čaje (bez léčivých účinků)
- ovocné šťávy a 100% džusy ředěné vodou

3. Přiměřený denní příjem bílkovin:
- mléko a mléčné výrobky (jogurt, tvaroh, sýry) v množství odpovídajícím 0,5 l mléka na den
- ryby nebo rybí výrobky (zdroj nenasycených mastných kyselin a jódu) - alespoň 2x týdně
- maso 3-4x týdně (libové, vařené, dušené nebo slabě pečené)
- vejce max. 4 ks týdně


4.
Konzumace zeleniny a ovoce nejméně 3x denně, u starších dětí 5x denně;
jedná se o důležitý zdroj:
- vitaminů
- minerálních látek
- stopových prvků
- vlákniny
Ideální je jíst zeleninu nebo ovoce ke každému jídlu.

5. Upřednostňování celozrnného pečiva a obilovin, pravidelné zařazování luštěnin (alespoň 2x týdně). Celozrnné pečivo, obiloviny a luštěniny obsahují velké množství vitaminů, minerálních látek a cennou vlákninu.

6. Zajištění vyššího příjmu rostlinných tuků než živočišných
- živočišné tuky by měly tvořit asi 1/3 denního příjmu tuku, včetně tuků tzv. skrytých (v mléce a mléčných výrobcích, mase, uzeninách, vejcích aj.)
- vhodné rostlinné oleje a tuky cca 2/3, neboť napomáhají prevenci neinfekčních chronických onemocnění, u dětí navíc přispívají ke správnému tělesnému růstu a duševnímu vývoji

7. Omezení příjmu uzenin, tučných, slaných a pikantních pokrmů.

8. Podávání sladkostí a moučníků pouze pro zpestření; není nutné je zcela zakazovat, ale neměly by tvořit pravidelnou a podstatnou součást jídelníčku.

9. Vytvoření žádoucích stravovacích postojů a návyků, nejlépe vlastním dobrým příkladem.

10. Nezapomenout na pohyb, podporuje správný růst a vývoj a navíc je dobrou prevencí obezity, srdečně-cévních onemocnění, cukrovky a mnoha dalších nemocí; proto by měl být přirozenou součástí života.


Proč dodržovat zásady zdravé výživy:
· Zdravá výživa by měla být pro každého samozřejmostí
· Zdravá výživa je prevencí proti neinfekčním chronickým onemocněním, jako je obezita, vysoký krevní tlak, zvýšená hladina cholesterolu v krvi, cukrovka, srdečně-cévní či nádorová onemocnění
· Zdravá a vyvážená strava poskytuje tělu energii a látky potřebné pro jeho vývoj a obnovu.
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Terezie Terezie | 16. srpna 2012 v 11:15 | Reagovat

Maso 3x - 4x týdně? To zdravé být určitě nemůže... Dnes se doporučuje spíš jen 2x týdně.

2 pepík pepík | 24. února 2015 v 15:17 | Reagovat

.I.

[1]:

3 daniela1418 daniela1418 | E-mail | Web | 26. května 2015 v 12:25 | Reagovat
4 Luďka Luďka | E-mail | Web | 8. července 2015 v 15:10 | Reagovat

Fitness výživa je také zdravá. Já jí užívám během sportu, nejsem tak vyčerpaná a posiluji zdraví http://www.suplementy.cz/

5 najka najka | 7. dubna 2016 v 12:03 | Reagovat

recepty na obilní kaše a další obiloviny v potravinách sportovců:

http://www.recept-y.eu/rubrika/obiloviny/

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama