Fastfoody? Ano či ne?

4. srpna 2009 v 14:26 | Jiťule |  Užitečné informace
Stravování v restauracích rychlého občerstvení (fast food, junk food)

Stravování ve stáncích nebo restauracích rychlého občerstvení je pro mnoho lidí pohodlné. Příprava jídla doma (nebo čekání v restauraci) může být časově náročná, a tak se pro rodiče školních dětí může zdát daleko jednodušší dát svému školákovi peníze na svačinu, než mu ji chystat doma.
V nabídce stánků rychlého občerstvení jsou často nabízeny pokrmy složené ze smaženého masa, bílého pečiva nebo sladkosti. To vše je bohatým zdrojem energie, tuků, jednoduchých sacharidů a soli - v objemově relativně malé porci tak může být obsaženo stejné množství energie, jako v celém obědu s kvalitním, vhodně upraveným masem, rýží a salátem.


Bohatý zdroj energie
Jednou takovou svačinkou může dítě pokrýt téměř jednu čtvrtinu doporučeného denního energetického příjmu. Tím se již výrazně snižuje prostor pro příjem energie získané z vhodnějších zdrojů, jakými by v případě zdravé svačiny byly např. mléčné výrobky, libová šunka, celozrnné pečivo a zelenina či ovoce.

Pokud jde o oběd, je množství energie celkem adekvátní. Pokrmy ze stánků rychlého občerstvení však nezasytí na dlouho. Po takovém obědě přijde hlad poměrně brzy a tělo vyžaduje další jídlo. Tento způsob stravování může snadno vést k tomu, že školák přijme daleko více energie, než by získal z pestrého a vyváženého pokrmu.

Nevhodné tuky

Nevýhodou pokrmů rychlého občerstvení je velký obsah tuku s nezdravým složením. Tato jídla jsou velmi často připravován tak, že se použitý tuk při dlouhém a často opakovaném smažení přepaluje. Přepálené tuky (s obsahem škodlivých transmastných kyselin) jsou pak pro tělo velmi těžko stravitelné a mohou způsobovat nepříjemné trávicí potíže, při časté konzumaci také vznik nádorového bujení. Snižují také hladinu "hodného" HDL cholesterolu a zvyšují "špatný" LDL cholesterol. Vysoká hladina cholesterolu je jedním z rizikových faktorů srdečně-cévních onemocnění v pozdějším věku. Nadměrný příjem tuku, který tělo nestačí během dne spotřebovat pohybem, také vede ke zvyšování tělesné hmotnosti.

Velké množství cholesterolu

Cholesterol má své místo i ve zdravé stravě. Nesmí ho ale být hodně. Ve stáncích
a restauracích s rychlým občerstvením jsou k dostání pokrmy ze smaženého masa, klobásy nebo párky, které jsou na cholesterol bohaté až příliš - např. v jedné porci kuřecích křidélek může být obsažena až polovina doporučené denní dávky cholesterolu a podobné je to třeba s grilovanou klobásou.

"Rychlé" sacharidy

Jídla z fast foodů jsou v drtivé většině doplňována bílým pečivem. Bílé pečivo je velmi bohaté na tzv. rychle vstřebatelné sacharidy, které představují velmi snadno využitelný zdroj energie. Pro tělo to však není výhodné, protože energie z jednoduchých sacharidů je stejně rychle připravena k využití, jako pak zase dojde. Ukazatelem této vlastnosti je tzv. glykemický index potravin. Podle zásad zdravé výživy je vhodnější volit potraviny s nižším GI (glykemickým indexem) - čím je GI potraviny nižší, o to déle vydrží zasycení po konzumaci dané potraviny. Mezi potraviny s nízkým GI patří celozrnné pečivo, které je vhodné také pro obsah vitaminů, minerálních látek a vlákniny.

Ve stáncích či restauracích s rychlým občerstvením jsou snadno dostupné i různé sladkosti, taštičky, koláčky, sušenky nebo zmrzlina. Ani tyto potraviny by však ve zdravém jídelníčku neměly být zastoupeny příliš často.

Přesolené pokrmy

Jedním z důvodů, proč jsou pokrmy z restaurací a stánků rychlého občerstvení tak oblíbené, je jejich chuť. Hamburgery, párky v rohlíku i klobásy jsou chuťově výrazné. Kromě přítomnosti látek zvýrazňujících chuť je to také zásluhou soli, na kterou jsou tyto pokrmy velmi bohaté. Doporučené množství soli pro dospělého člověka je cca 5-7 gramů na den - pro představu je to asi jedna čajová lžička a do celkového příjmu se započítává i sůl, která je v potravinách již přirozeně obsažená. Děti by se ale měly držet spíše dolní hodnoty. Hlavně u malých dětí si organizmus ještě neumí poradit s větším množstvím soli, její vyšší konzumace proto může vést k potížím s ledvinami. Vytvoření návyku na slanou chuť v dětském věku může dále vést k přesolování v dospělosti a to pak k potížím s ledvinami, vysokému krevnímu tlaku, zadržování vody v těle a tím zvyšování tělesné hmotnosti i zvýšenému riziku rozvoje srdečně-cévních onemocnění.
Ale zpět k jídlům ze stánků a restaurací rychlého občerstvení. Pokud si dá dítě ke svačině třeba cheesburger a hranolky, sní spolu s tím také více než dva gramy soli, což odpovídá skoro ½ doporučené dávky!! Je tedy celkem pravděpodobné, že doporučenou denní dávku soli překročí.

Nedostatek zeleniny a ovoce
Nedostatkem stánků a restaurací s rychlým občerstvením je také malá nebo vůbec žádná nabídka ovoce a zeleniny. Zelenina a ovoce ale do zdravého jídelníčku patří v cca pěti porcích denně.
Zelenina, která je v pokrmech z fast food jako součást třeba hamburgeru, k pokrytí jedné porce většinou nestačí. Pokud je v rychlém občerstvení na výběr salát, je důležité nezalévat ho majonézovým dresinkem.

Příklady výrobků rychlého občerstvení
  • Hamburgery
  • Smažené potraviny
  • Hranolky
  • Pizza
  • Grilované kuře
  • Párek v rohlíku
  • Gyros
  • Smažený sýr

Do zásad zdravé výživy neodmyslitelně patří také správný pitný režim. Nápoje nabízené ve stáncích a restauracích rychlého občerstvení nemusí ale vždy odpovídat požadavkům na zdravou výživu. Nejčastěji jsou zde k dostání slazené limonády - bohaté zdroje snadno dostupné energie. Stejně jako tomu bylo u bílého pečiva, i slazené nápoje mají vysoký glykemický index. Energii z nich tělo získá velmi snadno, ale příliš dlouho mu nevydrží. Východiskem by tak mohly být nápoje s náhradními sladidly. Opak je ale pravdou. Náhradní sladidla v dětské výživě jsou stejně nevhodná jako velké množství cukru.
Jednou ze složek slazených nápojů jsou fosforečnany, které v těle pomáhají udržovat správnou hladinu vápníku. Pokud jich je však příliš velké množství, mohou vápník z kostí odebírat, což je pochopitelně pro rostoucí organizmus nevhodné. Jako problematická byla stanovena pravidelně podávaná dávka více než 0,5 litru na den. A do třetice - limonády jsou s bublinkami. To znamená, že jsou sycené CO2 (oxidem uhličitým), který způsobuje nepříjemné nadýmání.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama