TEST - Müsli tyčinky

5. srpna 2009 v 21:41 | Zdroj: idnes.cz |  TEST - Vhodnost potravin

Nejsou to všechno jen slisované vločky s trochou ovoce či oříšků. Jsou mezi nimi rozdíly. Některým tyčinkám totiž vévodí cukr a tuk -jestli hubnete, měli byste se takovým raději vyhnout.
Müsli tyčinky bývaly hitem na hubnutí kolem roku 1995. V posledních letech však jejich dřívější sláva pohasíná. Mnoho lidí už dnes ví, že po nich nezhubnou. Tvrdí to alespoň doktorka Václava Kunová ze Společnosti pro výživu. Přesto však jejich občasné zařazení do jídelníčku nezavrhuje.
"Pokud hubnete, je dobré mít u sebe jednu ,záchrannou' tyčinku pro případ nečekaného hladu, kdy nemáte po ruce vhodnější potraviny."

Maximálně jednou denně
Že vám dvě nebo tři pětadvacetigramové tyčinky za den neuškodí? Dost možná, pokud nemáte problémy s váhou. Jestliže se však snažíte hubnout nebo jen nepřibrat, měli byste si dopřát nejvýše jednu denně. Platí to však pouze tehdy, pokud intenzivně cvičíte. V opačném případě je i jedna za den příliš.
"Pokud necvičíte, je v pořádku pouze jedna tyčinka za týden. V případě, že si k ní dáte bílý jogurt nebo mléko, můžete si ji dopřát i třikrát týdně.
Bílkoviny v mléčných výrobchích vás totiž více zasytí a nebudete mít za chvíli chuť zase něco sníst," říká Václava Kunová.
Müsli tyčinku byste si však nikdy neměli dávat po večeři, když dostanete chuť na sladké.


Co je to glykemický index

Glykemický index se určuje podle množství cukrů (sacharidů) v potravině - čím méně, tím lépe. Jídlo s nízkým indexem lépe zažene hlad a nezvyšuje riziko ukládání tuků. Proto jsou vhodnějšní ovesné müsli tyčinky, které mají nižší glykemický index než cereální z obilovin, kukuřice či rýže.


V takovém případě je vhodnější jogurt slazený náhradním sladidlem nebo jedna kostička kvalitní hořké čokolády.

Sledujte energii a hmotnost tyčinek
Při výběru müsli nebo jiných cereálních tyčinek byste se měli orientovat podle energetické hodnoty na 100 gramů, což vám umožní jednoduché porovnání výrobků mezi sebou. Stejně důležitá je i gramáž tyčinky. Čím méně váží, tím menší energetickou hodnotu má, ale také méně zasytí.
Problematický často bývá i vysoký obsah sacharidů, zejména cukru. Naopak z tuků strach mít nemusíte. Müsli a jim podobné tyčinky ho většinou příliš neobsahují.

Když müsli, tak bez polevy
Při výběru se vyhněte tyčinkám s polevou. Ta u některých výrobků činí až třetinu hmotnosti a navíc zvyšuje energetickou hodnotu přibližně o 20 procent. "Polevy se vyrábějí z cukru - toho je hmotnostně nejvíce. Další složkou je rostlinný tuk, bohužel většinou ztužený, který nedělá organismu dobře," upozorňuje Václava Kunová. "A pokud jde o tyčinky v jogurtové polevě, měli byste vědět, že se skutečným jogurtem toho mají málo společného. Poleva obsahuje spíše jogurtové aroma. Sušeného jogurtu v ní bývá velmi malé množství."
Ovocnou, oříškovou, nebo s cereáliemi?
Nižší energetickou hodnotu mají zpravidla tyčinky ovocné než oříškové či čokoládové. Na druhou stranu oříškové lépe zasytí a jsou zdrojem vitaminu E a nenasycených mastných kyselin, které jsou pro organismus příznivé.
Při rozhodování mezi müsli (vyrobené z vloček) a cereální tyčinkou (obiloviny, rýže, kukuřice) dejte raději přednost té první. Müsli tyčinky mají nižší glykemický index než cereální výrobky.

Bez cukru nebo s náhradním sladidlem
Z hlediska hubnutí je nejlepší, pokud jsou výrobky bez přidaného cukru nebo doslazené náhradním sladidlem. "Tyčinka slazená náhradním sladidlem má nižší energetickou hodnotu i glykemický index. Cukr je však bohužel součástí téměř všech müsli tyčinek, které jsou na trhu," říká Václava Kunová.
Ve složení bývá cukr často nahrazen sirupem, který dodá tyčince vláčnost. Z hlediska hubnutí to však nemá žádný význam. Sirupy mají totiž stejnou energetickou hodnotu jako řepný cukr.

Karnitin v tyčince vám nepomůže
Do některých tyčinek se přidává karnitin - látka zvyšující spotřebu kyslíku a tuku při cvičení, a tedy i spotřebu energie. "Aby se účinky karnitinu projevily, musíte upravit jídelníček a zvýšit fyzickou aktivitu. A samotného karnitinu musíte přijmout alespoň 500 miligramů," vysvětluje Václava Kunová.
Jenomže karnitinu bývá v tyčinkách málo. Pokud bude v pětadvacetigramové müsli tyčince například 20 miligramů karnitinu, nebude mít na hubnutí žádný vliv. Abyste dostali do těla minimální účinnou dávku pěti set miligramů, museli byste sníst pětadvacet tyčinek. A po takové porci energie byste zaručeně začali tloustnout.

Protokol testu

* v obchodech jsme vybrali 30 müsli a cereálních tyčinek, které si lidé většinou dávají jako svačinku
* všechny nutriční hodnoty (energie, bílkoviny, tuky, sacharidy), uvedené v přehledu, se vztahují ke 100 gramům výrobku
* hodnocení provedla lékařka Václava Kunová ze Společnosti pro výživu, která se zabývá poradenstvím v oblasti výživy
* podle údajů (nutriční hodnoty a složení) na obalech posoudila, jak jsou výrobky vhodné pro osoby snažící se hubnout
* výrobky jsou rozděleny do tří skupin podle energetické hodnoty

Dobrá volba: výrobek s energetickou hodnotou do 1 650 kJ/ 100 g. Všechny jsou na bázi ovesných vloček nebo celozrnných obilovin a bez polevy. Můžou být součástí redukčního jídelníčku, nejlépe doplněné bílým jogurtem nebo sklenicí polotučného mléka či kefíru.

Občas neuškodí: tyčinky s energetickou hodnotou do 1 900 kJ/100 g, přičemž jeden kus nemá více než 800 kJ.
Do redukčního jídelníčku je můžete zařadit v případě, že vám pomohou při chuti na sladké odolat dortu.

Vyhněte se mu: výrobek s energetickou hodnotou nad 1 900 kJ/ 100 g nebo kus s více než 800 kJ. Těmto tyčinkám byste se měli při hubnutí raději vyhnout.
Výjimku tvoří vysokoenergetické ořechové tyčinky nebo tyčinky na bázi lněného semínka (viz hodnocení), jenže pak musí nahradit klasický oběd. Ani to by však nemělo být často.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama