TEST - Uzeniny

5. srpna 2009 v 19:32 | Zdroj: idnes.cz |  TEST - Vhodnost potravin
Kdo si nedovede představit večeři bez párků, salámu či klobásy, těžko se jich vzdává, když mu lékař nařídí, že by měl zhubnout. Co pak? Vyškrtnout veškeré uzeniny z jídelníčku nebo hledat ty, které jsou alespoň trochu přijatelné? Udělali jsme za vás to druhé.
Koupili jsme třicet náhodně vybraných masných výrobků a předali je lékařce Václavě Kunové, která vede poradnu pro snižování nadváhy. Ta je posoudila z jediného pohledu - zda se hodí, či nehodí pro člověka, který chce zhubnout. Test nevypovídá absolutně nic o kvalitě ani o chuti výrobku. Třicítka uzenin se nakonec rozdělila do tří skupin: můžete, můžete občas a nemůžete vůbec. Není žádné velké překvapení, že nejvíc výrobků skončilo v poslední skupině.


Co si tedy vybrat?
První skupina zahrnuje výrobky, které si může s klidným svědomím dopřát i ten, kdo se snaží shodit kila. Ocitly se v ní výrobky, které vlastně ani nejsou klasickou uzeninou. Jsou to krůtí prsní šunky nebo šunky "odlehčené" vodou a dva výrobky se šmadát kounem, což je bílkovinová náhražka masa z čistých vaječných bílků ochucená libovým krůtím masem. Na rozdíl od uzenin má nízký obsah tuku, minimum cholesterolu a soli.

Sem tam můžete
Dobře v testu obstály i drahé sušené šunky dovážené z Itálie nebo
Německa, kterých v obchodech poslední dobou přibývá. Jen kvůli obsahu tuku neskončily v první skupině. Ale občas si je mohou dopřát i tlouštíci, protože této pochoutky se sní většinou málo.
Parmská šunka a podobným způsobem vyrobené prosciuto crudo jsou navíc jediné ze všech třiceti produktů, které neobsahovaly žádná aditiva. Všechny ostatní výrobky si vypomáhají dusitany, které dodávají výrobkům červenou barvu, nebo polyfosfáty, které zadržují v mase vodu (a tím zvyšují výnos) nebo nejrůznějšími stabilizátory.

Ani občas
V druhé patnáctce těch, kterým bychom se měli při snižování nadváhy vyhnout, pak skončily podle očekávání všechny párky, klobásy, paštiky, měkké i tvrdé salámy. Víc než tisíc kilojoulů ve sto gramech je příliš velká dávka, která místo kýžené ztráty váhy přinese pravý opak. Největší porci tuků, a tím i kalorií ze všech posuzovaných výrobků dodají tvrdé salámy - lovecký a poličan.

Dětskou šunku dětem ne
Všechna doporučení, která uvádíme v přehledu, se týkají dospělých. Pro děti jsou uzeniny nevhodné, pro malé děti všechny druhy.
"Větším dětem školního věku je možné dát na svačinu třeba krůtí šunku v kombinaci s celozrnným pečivem, plátkem sýra a zeleninou," radí lékařka Kunová. "Některé typy, například klobásy nebo sekanou, nelze doporučit větším dětem ani výjimečně." Důvodem jsou kromě vysokého obsahu tuku a velkého množství soli zejména všudypřítomné polyfosfáty či dusitany. "Tyto látky nevadí při občasné konzumaci, výrobky tohoto typu se bohužel konzumují častěji a ve větším množství než třeba dražší suché salámy, příjem těchto nežádoucích látek pak může být značný."
A šunka určená přímo dětem? Ani ta se odbornici na výživu nelíbí. "Výrobek může rodičům dávat falešnou nadějí, že kupují dítěti něco zdravého, to však vůbec není pravda," říká. "Propagovat jakoukoli uzeninu jako ,dětskou' není příliš odpovědné, protože dětská strava by měla být co nejvíce složena z potravin základních bez přídatných látek. Stačí se podívat na složení šunky pro děti. I v ní jsou stabilizátory, zahušťovadla, citráty..."
Navíc není dobré, aby si děti na chuť uzenin zvykaly. Na co si člověk zvykne v dětství, tomu těžko odvyká v dospělosti. "Čím menší dítě, tím důslednější bychom měli být."

Klamavé značení uzenin
Test přinesl ještě jedno zjištění. Jen málo tuzemských výrobců označuje bohužel své produkty nutričními hodnotami, proto v testu převažují dovozové produkty. Co je však horší, některé výrobky jsou označeny špatně a slibují nemožné. Příkladem je šunka Fitness, která má podle tvrzení výrobce snížit hladinu cholesterolu v krvi proto, že obsahuje vlákninu.
"Pravda je, že vláknina tuto vlastnost má, nikoli však v množství, které představuje jednu šedesátinu doporučené denní dávky," říká Václava Kunová. Vlákniny je v šunce Fitness asi tolik jako v úplně obyčejném bílém rohlíku -0,5 g/100 g a ten by nikdo jistě ke snižování cholesterolu nedoporučoval.

Negativ víc než pozitiv
Uzeniny jsou z hlediska zdravé výživy hodnoceny negativně. "Patří mezi potraviny, u nichž zdravotní negativa převažují nad pozitivy," vysvětluje Václava Kunová. "Mezi příznivé vlastnosti uzenin lze snad počítat jen vyšší obsah bílkovin. Ten se však týká jen těch skutečně kvalitních, a tím i dražších druhů."
Důvod, proč bychom při hubnutí neměli jíst uzeniny, není jen v kaloriích a tuku, ale i v množství soli. Uzeniny jí obsahují víc než dost. Sůl zadržuje vodu v těle, úbytek na váze nemusí být tedy viditelný. "Člověk pak zbytečně ztrácí motivaci k dalšímu snažení. Když má deprese z toho, že nehubne, jde se najíst něčeho sladkého, a začarovaný kruh je opět tady," říká lékařka, která radí lidem s nadváhou, jak se stravovat. Navíc řada obézních lidí má vysoký krevní tlak, a proto by neměli solit.
Živočišné tuky, jako je máslo, sádlo nebo hovězí tuk, obsahují také nasycené mastné kyseliny, kterým bychom se měli raději vyhýbat. Zvyšují hladinu cholesterolu v krvi. "Jejich nedostatek nám nehrozí, protože je přijímáme v mase a mléce, masných a mléčných výrobcích."
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama