Trocha matematiky při hubnutí – aneb Aby energie bylo dost

19. června 2012 v 10:27 | Paralyse |  Užitečné informace

Ne, nebudu radit jak vážit každý půl gram, vše si zapisovat, všechno počítat. Spíš budu probírat kolik energie cca přijmou, aby hubnutí zůstalo ve zdravé rovině.


Na začátek pár pojmů:

1 kcal = 4,2 kJ

BMR = bazální metabolismus (energie, kterou spotřebuje tělo ve vegetativním stavu na zabezpečení funkce orgánů a udržení tělesné teploty). Příjem nesmí NIKDY dlouhodobě klesnout pod tuto hranici (krátkodobě by měl jen vyjímečně, chápu že jsou onemocnění, jako např. angína, kdy je příjem energie značně omezen)

BMRp = metabolická spotřeba těla (energie, kterou jedinec spotřebuje, uvažuje se sportovní aktivita a živ. styl)

2 000kJ = nejvyšší doporučený rozdíl mezi příjmem a výdejem energie denně, pokud je rozdíl vyšší dochází ke zpomalování metabolismu


A teď si vezmeme běžnou slečnu,která si skočila na vyšetření BodyStatem a paní poradkyně ji prozradila, že její BMR je 6 200kJ. Dál ale neřekla nic. A jak má taková slečna s touto hodnotou správně naložit?

Je "vypočteno", že na běžný život (uvažuje se kancelářské zaměstnání a nebo minimální tělesná aktivita) je vynaloženo cca 1,2 - 1,25 násobek BMR, u naší modelové slečny je to tedy 7 440 - 7 750kJ. Nesportující udržující slečna by tedy měla denně přijímat okolo 7 500 - 7 700kJ. Pokud ovšem slečna sportuje, chodí pěšky apod. musí svůj příjem ještě navýšit. Sportem může vydat +- 2 000kJ, pár hodin po dosportování je ještě metabolismus urychlený a pracuje víc, než pokud by jedinec nesportoval. Takže výdej za den 7 750 + 2 000 + navýšení po sportu = +- 10 000kJ výdej. Při dodržení max rozdílu 2 000kJ vychází minimální příjem na 8 000kJ. Osobně jsem pro to, aby byl příjem vyšší než těch 8 000kJ. Radši hubnout pomaleji, ale efektivně, než rychle a pak s jo-jo.


Celkem spolehlivě se mi jeví webovka http://www.mte.cz/bmr.php a jejich výpočet. Jen bych pozměnila větu "Chcete-li začít hubnout, Váš denní energetický příjem by neměl přesahovat XXX kcal." na "Chcete-li začít hubnout, Váš denní energetický příjem by neměl KLESNOUT pod XXX kcal."


Pozn.: Je super vědět, že má jedinec přijmou asi tolik a tolik energie, ale zároveň by se měl snažit o to, přijmou je v kvalitní formě. Denní příjem energie se dá pokrýt tabulkami čokolády a i když bude příjem nižší než výdej, k hubnutí asi nedojde, protože nedostatkem živin tělo strádá a nic nepustí. A nebo pustí a budou to svaly.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 angelik angelik | 19. června 2012 v 12:00 | Reagovat

skvele napsano

2 paralyse paralyse | 19. června 2012 v 16:11 | Reagovat

Jéé, to byl fofr :-) Díky za vložení

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama