TEST - Vhodnost potravin

TEST - Jogurty

5. srpna 2009 v 21:48 | Zdroj: idnes.cz

Jogurty jsou výbornou volbou pro toho, kdo chce zhubnout. I v oddělení mléčných výrobků však najdete takové, které si v množství tuků a energie nezadají s uzeninami. Umíte vybírat mléčné výrobky? Lékařka Václava Kunová z Obezitologické společnosti, která vede poradnu pro snižování nadváhy, vám poradí.

Posoudila třicet mléčných výrobků (jogurtů, tvarohů, kysaných mléčných nápojů i mléčných dezertů), které zakoupila redakce MF DNES, a rozdělila je do tří skupin. Na ty, které můžete při hubnutí jíst bez obav, na ty, které si můžete občas dopřát, a do poslední skupiny zařadila výrobky, kterým byste se měli vyhnout, pokud to s hubnutím myslíte vážně. Je totiž rozdíl, zda bude mít vaše mléčná svačinka 260, nebo 1200 kilojoulů.


TEST - Müsli tyčinky

5. srpna 2009 v 21:41 | Zdroj: idnes.cz

Nejsou to všechno jen slisované vločky s trochou ovoce či oříšků. Jsou mezi nimi rozdíly. Některým tyčinkám totiž vévodí cukr a tuk -jestli hubnete, měli byste se takovým raději vyhnout.
Müsli tyčinky bývaly hitem na hubnutí kolem roku 1995. V posledních letech však jejich dřívější sláva pohasíná. Mnoho lidí už dnes ví, že po nich nezhubnou. Tvrdí to alespoň doktorka Václava Kunová ze Společnosti pro výživu. Přesto však jejich občasné zařazení do jídelníčku nezavrhuje.
"Pokud hubnete, je dobré mít u sebe jednu ,záchrannou' tyčinku pro případ nečekaného hladu, kdy nemáte po ruce vhodnější potraviny."

TEST - Uzeniny

5. srpna 2009 v 19:32 | Zdroj: idnes.cz
Kdo si nedovede představit večeři bez párků, salámu či klobásy, těžko se jich vzdává, když mu lékař nařídí, že by měl zhubnout. Co pak? Vyškrtnout veškeré uzeniny z jídelníčku nebo hledat ty, které jsou alespoň trochu přijatelné? Udělali jsme za vás to druhé.
Koupili jsme třicet náhodně vybraných masných výrobků a předali je lékařce Václavě Kunové, která vede poradnu pro snižování nadváhy. Ta je posoudila z jediného pohledu - zda se hodí, či nehodí pro člověka, který chce zhubnout. Test nevypovídá absolutně nic o kvalitě ani o chuti výrobku. Třicítka uzenin se nakonec rozdělila do tří skupin: můžete, můžete občas a nemůžete vůbec. Není žádné velké překvapení, že nejvíc výrobků skončilo v poslední skupině.

TEST - Nápoje

5. srpna 2009 v 19:28 | Zdroj: idnes.cz


Nedokážete si představit den bez lahve Coca-Coly, pomerančové limonády nebo energetického nápoje, ale přitom chcete hubnout? Potom byste si měli dát pozor, kolik toho vypijete.

Dalších třicet výrobků, tentokrát nápojů, které zakoupila redakce MF DNES, pro nás ohodnotila lékařka Václava Kunová, která vede poradnu pro snižování nadváhy. U vybraných nápojů jen zkoumala, zda se hodí, nebo nehodí k hubnutí. Test nevypovídá nic o jejich kvalitě a senzorických vlastnostech.

TEST - Snídaňové cereálie

5. srpna 2009 v 7:23 | Zdroj: idnes.cz


Nasypete si ráno trochu cereálií do misky v přesvědčení, že je to nejlepší volba, jak začít den při hubnutí? Po některých však dostanete brzy hlad a vaše úsilí může ztroskotat.
Jestli se snažíte hubnout nebo si jen udržet váhu, mohou být snídaňové cereálie, tedy směsi různě upravených vloček, obilovin, rýže či kukuřice, obohacené třeba oříšky či ovocem, dobrou volbou.
Ale měli byste znát jejich energetickou hodnotu, množství sacharidů a vlákniny. Té by mělo být alespoň kolem deseti gramů na sto gramů výrobku.
Ideální také je, když alespoň orientačně víte, jaký má potravina glykemický index - ten je při redukční dietě velmi důležitým zaříkadlem. Čím je nižší, tím lépe.
Pokud má jídlo vysoký glykemický index, stoupne po jeho snědení rychle hladina cukru v krvi a stejně prudký je i následný pokles. A právě to vyvolává brzy hlad a chuť na další sousto.

TEST - Sýry

4. srpna 2009 v 7:42 | Zdroj: idnes.cz

Kdo hubne, měl by přijímat hodně bílkovin, protože působí jako skvělý tlumič hladu. Nejvíc jich mají sýry, jenže jsou zase hodně tučné, obzvláště ty, které nám nejvíc chutnají. Co s tím?
Sýry jsou velmi často první položkou, kterou hubnoucí vyškrtne ze svého jídelníčku z obavy před velkým množstvím tuků. A to je tak trochu škoda. Udělal by lépe, kdyby si mezi sýry vybíral. Tučné nejsou zdaleka všechny a rozdíly jsou veliké.
Zatímco olomoucké tvarůžky nemají ve sto gramech ani celý gram tuku, italské mascarpone má 42 gramů. Ale nemusíme pro příklad chodit ani tak daleko a k takovým extrémům, stačí porovnat dva běžné české sýry - Cottage a Smetanito. První má tuku pět gramů, druhý 32, a dodá tedy třikrát víc energie než ten první. Je jasné, že je nutné vybírat a rozlišovat. MF DNES vám poradí, jak na to.
 
 

Reklama